2 ژانویه 2022- محققانUCSF ، یک رویکرد جدید و بالقوه نجات دهنده را توسعه داده اند که ممکن است با عملکرد آنتی بادی ها در تحریک سیستم ایمنی علیه سلول های درمانی و پیوندی مهندسی شده جلوگیری کند.

حل و فصل رد ناشی از آنتی‌بادی‌ها - برخلاف حمله شیمیایی که توسط سلول‌های ایمنی آغاز می‌شود- بسیار دشوار است، عاملی که مانع توسعه برخی از این درمان‌ها می‌شود.

استراتژی جدید، که در شماره دوشنبه، 2 ژانویه 2023 مجله Nature Biotechnology توضیح داده شد، شامل استفاده از یک گیرنده ی "فریب دهنده" برای گرفتن آنتی بادی ها و خارج کردن آنها از گردش خون قبل از کشتن سلول های پیوند شده ی درمانی است که آنها به عنوان یک خارجی مهاجم رفتار می کنند. این تاکتیک ممکن است برای پیوند اعضا نیز مفید باشد.

دکتر Deuse، متخصص پیوند قلب و نویسنده ارشد این مقاله، گفت: غلبه بر رد ناشی از آنتی بادی ها واقعاً سخت است. بنابراین، به‌ جای تلاش برای سرکوب سیستم ایمنی بیمار، به دنبال راه‌هایی گشتیم که بتوانیم سلول‌هایی را که بیمار دریافت می‌ کند، تغییر دهیم و آنها را قادر به زنده ماندن در دراز مدت کنیم.

محافظت از سلول های دوست اما خارجی

مشهورترین درمان‌های سلولی در ایالات متحده، درمان‌های گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) با سلول T است. این درمان‌های CAR-T، اغلب برای درمان موفقیت‌آمیز اشکال خاصی از لنفوم، نوعی سرطان اغلب کشنده، استفاده می‌شوند. اما استفاده از آنها در برابر تومورهای جامد بسیار دشوارتر شده است.

تا همین اواخر، اکثر درمان‌های CAR-T با استفاده از سلول‌های خود بیمار ساخته می‌شدند، اما دوام تجاری طولانی‌ مدت درمان‌های سلولی از همه انواع، بر سلول‌های «آلوژنیک» متکی است: سلول های درمانی با تولید انبوه که از منبعی خارج از بیمار تهیه و تکثیر می شوند.

به گفته ی Deuse، مانند اندام های پیوندی، سیستم ایمنی گیرنده احتمالاً هر سلول خارجی یا بافت ایجاد شده از آنها به عنوان یک مهاجم خارجی نگاه می کند و آنها را پس می زند و تخریب می کند.

دکتر Deuse، جراح پیوند قلب که با مشکلات ناشی از رد سیستم ایمنی بیگانه نیست، گفت: ما با پیوند اعضا این مشکل را پشت سر گذاشته ‌ایم، بنابراین می‌دانیم که برای پیوند سلولی چه اتفاقی می‌افتد. این موضوع احتمالاً مانعی جدی در هر نوع پیوند سلولی آلوژنیک خواهد بود.

او با خاطرنشان کردن این که کارآزمایی‌های بالینی درمان‌های آلوژنیکCAR-T نتایج بدتری نسبت به درمان‌های مشتق‌شده از سلول‌های بیماران داشته‌اند، افزود: ایمونوتراپی با چالشی اضافی روبرو است زیرا این سلول‌های شناور آزاد بیشتر از سلول‌های پیوند شده در معرض حمله ایمنی قرار می گیرند.

وی گفت: ما باید راه های بهتری برای محافظت از این سلول ها پیدا کنیم.

فریب دادن آنتی بادی ها با طعمه

به طور معمول هنگامی که یک آنتی بادی به یک سلول متصل می شود، به عنوان نوعی برچسب عمل می کند، که یک سلول ایمنی را فرا می خواند تا به آنتی بادی متصل شود و روند کارآمدی را برای از بین بردن سلول برچسب گذاری شده آغاز کند. برای متوقف کردن این واکنش زنجیره‌ای، دکتر Deuse و تیمش، روشی را ابداع کردند تا آنتی‌بادی‌ها را قبل از اتصال به سلول‌ها بگیرند و از فعال شدن پاسخ ایمنی جلوگیری کنند.

محققان سه نوع سلول را مهندسی ژنتیکی کردند: سلول‌های جزایر پانکراس تولیدکننده انسولین، سلول‌های تیروئید و سلول‌های CAR-T؛ به طوری که هر یک از آن‌ها تعداد زیادی پروتئین به نام CD64 را بر روی سطوح خود ساخته و نشان دادند.

روی این سلول های مهندسی شده، CD64، قرار دارد که به شدت آنتی بادی های مسئول این نوع رد ایمنی را به هم متصل می کند، و به عنوان نوعی طعمه عمل می کند، آنتی بادی ها را می گیرد و آنها را به سلول مهندسی شده متصل می کند، بنابراین سلول های ایمنی را فعال نمی کنند.

دکتر Deuse، گفت: ما دیدیم که می‌توانیم سطوح بالایی از این آنتی‌بادی‌ها را ربوده و محافظت بسیار قوی از سلول‌های درمانی را ایجاد کنیم. این اثبات روشنی برای این رویکرد است.

او گفت: قبل از آزمایش این رویکرد روی سلول هایی که به عنوان سلول های درمانی یا پیوندی طراحی شده اند، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. در حالی که چنین سلول هایی از نظر بیولوژیکی پیچیده هستند، ساخت آنها گران و سخت است.

دکتر Deuse، گفت: امید من این است که این مفهوم بتواند به توسعه سلول های آلوژنیک قابل استفاده جهانی کمک کند. این امر درمان با سلول‌ درمانی را ارزان‌تر و در دسترس‌تر می‌کند و آن‌ها را در دسترس بیماران بیشتری قرار می‌دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230102/Novel-approach-may-prevent-antibodies-from-triggering-immune-rejection-of-transplant-cells.aspx